Revista Internacional de Salarios Dignos Vol. 6 núm. 2 (2024)
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- The level of inflation as a solution to mitigate speculation on the increase of the minimum wage by 2025Andrade Rosas, Luis Antonio, Coronado González, Yaxk’in U Kan (Universidad La Salle, 2024-11-27)The new government administration in Mexico is tasked with maintaining and improving the proposals of the previous administration. In this sense, we compare the proposed 20% increase in the minimum wage in the last year of the previous administration with the speculation of a 12% increase in the minimum wage by 2025. The above is analyzed based on a digital platform on wages, with which we estimated labor demand and supply for Mexico (2023). Based on these estimates, wage increases and inflation levels for 2024 and 2025 were incorporated. As part of the results, it is obtained that the 10% inflation level can counteract the speculative increase of 12% in the minimum wage for 2025; since, if the speculation of 12% for 2025 is left to act freely, the equilibrium wage would be 3% lower, since it does not consider real scenarios as reflected by an inflation level. Concerning the salary level obtained in equilibrium conditions for 2024, this was 10% lower than in 2023, because it did not consider inflationary scenarios. The paper calls on the authorities to involve both sides of this game: companies and workers, in order to determine such an important labor policy of great economic impact, as is the wage increase.
- El nivel de inflación como solución para mitigar las especulaciones al aumento del salario mínimo para 2025Andrade Rosas, Luis Antonio, Coronado González, Yaxk’in U Kan (Universidad La Salle, 2024-11-27)La nueva administración gubernamental en México tiene como encomienda mantener y mejorar las propuestas de la anterior administración. En este sentido, comparamos la propuesta del aumento del 20% sobre el salario mínimo en el último año de la anterior administración con la especulación que se tiene sobre el aumento del 12% al salario mínimo para 2025. Lo anterior se analiza, con base en una plataforma digital sobre salarios, con la que se estimaron demanda y oferta laboral para México (2023). A partir de estas estimaciones, se incorporaron aumentos salariales y niveles de inflación para 2024 y 2025. Como parte de los resultados, se obtiene que el nivel de inflación del 10% puede contrarrestar el aumento especulativo del 12% en el salario mínimo para 2025; ya que, si se deja actuar libremente la especulación del 12% para 2025, el salario de equilibrio sería 3% más bajo, al no considerar escenarios reales como lo refleja un nivel de inflación. Respecto al nivel de salario que se obtuvo en condiciones de equilibrio para 2024, este fue 10% respecto al 2023, por no considerar escenarios inflacionarios. El trabajo hace un llamado a las autoridades para que involucren de igual forma a las dos partes de este juego: empresas y trabajadores, para determinar una política laboral tan importante y de gran impacto económico, como es el aumento salarial.
- Tax strategies for reducing CO2 emissions in the automotive industry in MexicoLugo Díaz, Maricarmen del Pilar (Universidad La Salle, 2024-11-24)The manufacturing industry, especially the automotive industry, plays a key role in Mexico, but also has a significant impact on the environment due to its high carbon dioxide emissions. We analyze how the automotive industry contributes to the country's economic growth while facing critical environmental challenges. The methodology used includes an econometric model that evaluates the negative externalities of automotive production and proposes a framework for calculating taxes to incentivize more sustainable practices. The results indicate that, despite the importance of the automotive industry, only 0.09% of vehicles sold in 2021 were electric, highlighting the urgent need for effective public policies. The Glasgow Pact sets ambitious targets to reduce carbon emissions, with a commitment that at least 50% of vehicles sold in Mexico will be zero-emission by 2030. However, achieving this goal requires significant investment in infrastructure and a change in fiscal policies. A Pigouvian tax on CO2 emissions generated by the automotive industry is proposed to internalize these externalities and encourage the adoption of clean technologies. Through econometric analysis, we seek to determine the optimal tax to mitigate the negative impact of automotive production on other companies and the environment. It highlights the need to implement effective policies that align economic interests with international environmental commitments, thus guaranteeing sustainable development in Mexico.
- Estrategias fiscales para la reducción de emisiones de CO2 en la industria automotriz en MéxicoLugo Díaz, Maricarmen del Pilar (Universidad La Salle, 2024-11-27)La industria manufacturera, especialmente la automotriz, desempeña un papel fundamental en México, pero también genera un impacto significativo en el medio ambiente debido a sus altas emisiones de dióxido de carbono. Se analiza cómo la industria automotriz contribuye al crecimiento económico del país, al tiempo que enfrenta desafíos ambientales críticos. La metodología utilizada incluye un modelo econométrico que evalúa las externalidades negativas de la producción automotriz y propone un marco para calcular impuestos que incentiven prácticas más sostenibles. Los resultados indican que, a pesar de la importancia de la industria automotriz, solo el 0.09% de los vehículos vendidos en 2021 eran eléctricos, lo que resalta la necesidad urgente de políticas públicas efectivas. El Pacto de Glasgow establece objetivos ambiciosos para reducir las emisiones de carbono, con el compromiso de que al menos el 50% de los vehículos vendidos en México sean cero emisiones para 2030. Sin embargo, alcanzar este objetivo requiere una inversión significativa en infraestructura y un cambio en las políticas fiscales. Se propone aplicar un impuesto pigouviano sobre las emisiones de CO2 generadas por la industria automotriz para internalizar estas externalidades y fomentar la adopción de tecnologías limpias. A través del análisis econométrico, se busca determinar el impuesto óptimo que permita mitigar el impacto negativo de la producción automotriz en otras empresas y en el medio ambiente. Se destaca la necesidad de implementar políticas efectivas que alineen los intereses económicos con los compromisos ambientales internacionales, garantizando así un desarrollo sostenible en México.
- The informal sector in Mexico, a burden or an engine for economic growth?García Ortiz, Diego (Universidad La Salle, 2024-11-27)Labor informality in Mexico is an economic phenomenon that affects both the productive structure and the social welfare of the country. The informal unemployment rate reaches 54.6% of the employed population; this sector is presented as a refuge for those who cannot access formal employment, but at the same time represents a challenge for sustainable economic growth. Although the informal sector contributes to absorb fluctuations in the labor market, its presence limits productivity, reduces tax collection and generates imbalances in access to social security and other public services. This paper seeks to quantify the impact of the informal sector on Mexico's Gross Domestic Product (GDP), through a linear regression between the number of people employed in informality and GDP in millions of pesos and to reflect on whether informality is an obstacle to overcome or a temporary engine for the Mexican economy.
- El sector informal en México, ¿rezago o motor para el crecimiento económico?García Ortiz, Diego (Universidad La Salle, 2025-11-27)La informalidad laboral en México es un fenómeno económico que afecta tanto a la estructura productiva como al bienestar social del país. La tasa de desempleo informal alcanza el 54.6% de la población ocupada, este sector se presenta como un refugio para aquellos que no logran acceder al empleo formal, pero a la vez representa un desafío para el crecimiento económico sostenible. A pesar de que el sector informal contribuye a absorber fluctuaciones en el mercado laboral, su presencia limita la productividad, reduce la recaudación fiscal y genera desequilibrios en el acceso a la seguridad social y otros servicios públicos. Este trabajo busca cuantificar el impacto del sector informal sobre el Producto Interno Bruto (PIB) de México mediante una regresión lineal entre el número de personas ocupadas en la informalidad y el PIB en millones de pesos a precios del 2018 y reflexionar sobre si la informalidad es un obstáculo para superar o un motor temporal para la economía mexicana.


