Fenomenología de la vida religiosa en el joven Heidegger: la destrucción de la tradición ontológica de la mano de Lutero
Abstract
Este artículo forma parte de un estudio más amplio sobre el concepto de fenomenología forjado por el joven Heidegger antes de la publicación de Sein und Zeit (1927). En ese mismo año, una conferencia intitulada Phänomenologie und Theologie’ estableció las diferencias que distinguen las lindes de la filosofía y la teología. Despunta, además, una incipiente, pero continua, influencia de Lutero en el joven Heidegger. En esta ocasión, pretendo mostrar cómo el concepto fenomenológico de ‘destrucción’ en tanto desmantelamiento de la tradición ontológica se inspira también en ciertos motivos teológicos. This study offers an analysis of Heidegger’s early attempts at the formation of his own philosophical language right before the publication of his opus magnum, Sein und Zeit (1927). During this early Freiburg period as Husserl’s research assistant (1919-1923), Heidegger delivered a series of lecture courses in which his main philosophical concerns were directed toward Neokantianism, Husserl’s phenomenology and the philosophy of religion. My aim is to examine Heidegger’s ‘Phänomenologie des religiösen Lebens’ retrospectively from his 1927 conference on the relation between phenomenology and theology back to his dilucidation of ‘formal indication’ in conjunction with his analyses of kairological time in New Testament’s literature and the Confessions of St. Augustine of Hippo. Finally, Martin Luther’s understanding of theology shall be dealt with as part of Heidegger’s own background that led to his phenomenological concept of Destruktion.